5 tips när du sätter träningsmål

5 tips när du sätter träningsmål

Något som gör det svårt att komma igång med träningen kan vara avsaknaden på ett tydligt träningsmål. Träningsmålet gör det också lättare för dig att mäta din progression, vilket i sin tur hjälper dig att hålla motivationen uppe.

Här ska du få 5 enkla tips av mig som du kan ha i åtanke när du sätter ditt träningsmål. Du som har gått en ledarskapskurs eller liknande känner säkert igen de som SMART-metoden.

  1. Att skriva ner det som är specifikt är en bra början! T ex bli starkare, vakna pigg, bli mer aktiv.
  2. Fundera på hur du ska kunna mäta din progression. För den som vill bli starkare i överkroppen kanske målet att klara 10 pull ups är aktuellt. Det går dessutom att dela upp i delmål.
  3. Se till att det finns acceptans för målet. Det är viktigt att det är du som sätter dina mål och ingen annan. Dessutom kan det vara bra att t ex komma överens med sambon vilka dagar i veckan man hade tänkt träna om man har barn.
  4. Är målet realistisk? Utgå både från form och hur mycket tid du kommer att kunna ägna åt träningen.
  5. Målet måste vara tidsbestämt. Utgå från hur många tillfällen du kommer att kunna träna och räkna med att några faller bort pga sjukdom/semester.

 

Att veta vad som är ett realistiskt mål eller hur mycket tid man behöver på sig är inte helt lätt. Mitt tips är att först försöka, men har du ”inte råd” att misslyckas kan du vända dig till en personlig tränare. Det kostar en slant, men å andra sidan får du hjälp av en som kan.

Stark och lycklig

Stark och lycklig

Styrklig.se är en blogg med tips och råd baserade på personliga erfarenheter och vetenskap om allt som rör träning, hälsa och en sund livsstil.

Jag som skriver heter Linnea och är licensierad personlig tränare sedan 2014 (ej aktiv som PT idag). Mitt intresse för träning och hälsa är väldigt stort och jag spenderar en hel del tid bara på att läsa och lära mig mer om det.

Som personlig tränare upptäckte jag ganska snart att en ‘sund livsstil’ har inte samma innebörd för alla. En del nöjer sig med en liten förändring medan andra kräver en större omställning.

Jag vill gärna förtydliga att jag inte är någon expert, men kan jag hjälpa någon så gör jag gärna det. 🙂 Ställ gärna frågor eller berätta om dina egna erfarenheter/tankar kring i inläggen eller mejla mig så tar jag upp det.

Kontakt: linnea@styrklig.se